Halvmarathon 

På den side guider vi dig til at løbe et halvmarathon. Her kan du læse om, hvordan du bedst kommer i gang med et halvmarathon, hvad der er vigtigt at huske på undervejs, og en masse gode råd. Du finder også et halvmarathon løbeprogram, som passer lige netop til dig og dit mål.

Hvad er et halvmarathon?

Et halvmarathon er blevet en rigtig populær distance at løbe. For mange motionsløbere er det blevet deres nye mål, og det kan ses på den danske løbskalender. Der er mange store løb på kalenderen bl.a. Bestseller Aarhus City halvmarathon og Copenhagen Half Marathon, som hurtigt bliver udsolgt hvert år. 

Et halvmarathon er 21,0975 km langt, og som navnet antyder er det halvt så meget som maratonløbere skal igennem. I Danmark bliver der arrangeret mange halvmaraton i løbet af året, som du kan tilmelde dig til (tjek løbskalenderen her

Sådan træner du op til et halvmarathon

1. Sæt dig et mål

Først og fremmest skal du finde ud af hvilken tid du vil gå efter. Dette gør du op med det selv i forhold til, hvor meget du har løbet og hvor hurtigt du løber 5 og 10 km. Dernæst skal du gøre op med dig selv, hvor mange gange du har tid til at træne om ugen, så du er i stand til at overholde dit løbeprogram. Det aller vigtigste er nemlig, at du overholder dit løbeprogram, så du får trænet i relation med den tid du sigter på at opnå.

2. Start tidligt

Dernæst er det vigtigt, at du starter din løbetræning tidligt. Hvis du er nybegynder så start med at træne op 20 uger før, hvis du er øvet, så start 16 uger før, og hvis du er erfaren så start 12 uger før.

3. Meld dig til et halvmarathon

Inden du begynder på dit halvmarathon løbeprogram, skal du melde dig til et halvmaraton. Når du har betalt og registreret dig, så kender du din deadline. Marker datoen i din kalender, så du ved præcis, hvor lang tid du har.

4. Find et halvmarathon program (Klik her)

Nu skal du finde et halvmarathon løbeprogram. Når du følger et løbeprogram, så har du også en plan. Løbeprogrammet hjælper dig med at holde styr på din udvikling og du kan se, hvor langt og hvor hurtigt du løber. Notér evt. også hvordan hvert træningspas gik. Når du vælger et halvmarathon løbeprogram er det vigtigt, at du er realistisk i din målsætning. 

5. Følg din plan

Husk dit hverdagsliv, så det bliver realistisk for dig at følge dit halvmarathon program. Hvis du misser en træning eller to, så fortsæt løbeprogrammet.

6. Husk at lytte til din krop

Pas på med at overtræne. Hvis du har misset en dag eller to, så lad være med at løbe ekstra næste du løber. Dette kan r . Hvis du er for øm eller har smerte i kroppen, så hvil i stedet for at løbe. Det tager længere tid at komme tilbage fra en skade end at hvile et par dage. 

Tjek vores halvmarathon løbeprogrammer

Hvad skal jeg spise under et halvmarathon?

Under et halvmarathon skal du ikke indtage fast føde. Ikke nok med, at det er besværligt at opbevare, så kommer det ikke til at ligge godt i maven. Det sidste man ønsker er en masse mad der skvulper rundt i 21 km. 

Vi anbefaler derfor, at indtage gels under et halvmaraton. Gels er nemme at have med og ligger ikke tungt i maven. Gels er desuden en enormt god kilde til kulhydrater. Vi anbefaler at spise omkring 30 til 60 gram kulhydrater i timen afhængigt af hvor meget du vejer. Hvis du ikke vejer så meget, skal du spise mindre, men hvis du vejer meget skal du have flere gram til at holde dig kørende. Du kan købe gels her!

Er halvmarathon sundt?

Hvis du er i god form og løber ugentligt er et halvmarathon sundt. Du kommer i bedre form af at løbe og det øger din livsglæde. Der hvor et halvmarathon kan være usundt eller nærmere skadeligt er når løbere ikke har trænet sig op til det. Hvis du prøver at løbe et halvmarathon uden at have løbet særligt meget kan du risikere skader.

Hvem kan løbe halvmarathon?

Alle kan i princippet løbe et halvmarathon. Der er mange halvmaratons hver måned på den danske løbskalender. Det handler mest om, at man er i god form og er van til at løbe den lange distance. 

Halvmaraton for begyndere?

Halvmarathon program

Vi har samlet forskellige halvmarathon programmer afhængigt af hvilken tid du prøver på at ramme. Du kan finde vores halvmarathon programmer her.