Marathon

På den side guider vi dig til at løbe et halvmarathon. Her kan du læse om, hvordan du bedst kommer i gang med et halvmarathon, hvad der er vigtigt at huske på undervejs, og en masse gode råd. Du finder også et halvmarathon løbeprogram, som passer lige netop til dig og dit mål.

På den side guider vi dig til at løbe et halvmarathon. Her kan du læse om, hvordan du bedst kommer i gang med et halvmarathon, hvad der er vigtigt at huske på undervejs, og en masse gode råd. Du finder også et halvmarathon løbeprogram, som passer lige netop til dig og dit mål.

Hvad er et marathon?

Et marathon er 42,195 km langt, og det er der en helt særlig grund til. Grunden til at et marathon har den distance er, at i 490 fKr. havde athenienserne slået den persiske hær ved byen Marathon. Athenienserne sendte herfter soldaten Phidippedes afsted til Sparta for at meddele at slaget var vundet. Distancen mellem Marathon og Athen var nemlig omkring de 40 km. Hvorfor distancen i dag er 42,195 er ikke til at sige dog. 

Marathon er en del af OL og den hurtigste tid i øjeblikket ligger på 2:01:39.   

Sådan løber du et marathon

1. SÆT DIG ET MÅL

Først og fremmest skal du være realistisk med dig selv og herefter sætte din målsætning. Målsætningen skal være realistisk at overholde, så du også kommer igennem dit marathon program succesfuldt. Et marathon er langt, så det er vigtigt, at du er ærlig overfor dig selv. 

2. START TIDLIGT

Start dit marathon program tidligt! Det tager lang tid at træne op til et marathon selv hvis du er en erfaren løber. 

3. MELD DIG TIL ET MARATHON

Inden du begynder på dit marathon løbeprogram, skal du melde dig til et marathon. Når du har betalt og registreret dig, så kender du din deadline. Marker datoen i din kalender, så du ved præcis, hvor lang tid du har til at træne. 

4. FIND ET MARATHON PROGRAM (KLIK HER)

Nu skal du finde et marathon løbeprogram. Når du følger et løbeprogram, så har du også en plan. Løbeprogrammet hjælper dig med at holde styr på din udvikling og du kan se, hvor langt og hvor hurtigt du løber. Notér evt. også hvordan hvert træningspas gik. Når du vælger et marathon løbeprogram er det vigtigt, at du er realistisk i din målsætning. 

5. FØLG DIN PLAN

Husk dit hverdagsliv, så det bliver realistisk for dig at følge dit halvmarathon program. Hvis du misser en træning eller to, så fortsæt løbeprogrammet.

6. HUSK AT LYTTE TIL DIN KROP

Pas på med at overtræne. Hvis du har misset en dag eller to, så lad være med at løbe ekstra næste du løber. Hvis du er for øm eller har smerte i kroppen, så hvil i stedet for at løbe. Det tager længere tid at komme tilbage fra en skade end at hvile et par dage. 

Tilmeld dig et marathon

Hvad kræver et marathon?

Et marathon kræver rigtig meget af kroppen. Hvis du aldrig har løbet et marathon før anbefaler vi, at du starter med at træne op i god tid. 

Er et marathon sundt?